ArchívumHírek

Vásárhely városképváltozásai a szocializmus korában

Otthonok melegét sugárzó házak helyett a beton szürkesége

Pénteken nyílt meg és május 6-ig látogatható az Emlékpont galériájában a Vásárhely Anno. A változó város, 1945-1990 című kiállítás. Az ötven tabló mellett légifelvételeket is felvonultató tárlatra érkezetteket a kiállítás két kurátora, Zeman Ferenc, az Emlékpont történésze és Bernátsky Ferenc, a Tornyai János Múzeum történésze köszöntötte.

Az Emlékpont projektjének első eleme a most megnyílt kiállítás, amelyet a tavasz folyamán követ egy kétszáz fotót bemutató kötet, majd a webes felületen elérhető, tizenkétezer fényképet tartalmazó adatbázist is megnyitják a nyilvánosság számára.

A projekt, s így a kiállítás célja bemutatni, hogyan változott Hódmezővásárhely építészeti arculata a szocializmus korszakában, hogyan tűnt el számos emblematikus épület és hogyan váltották fel a mezőváros arculatát adó parasz-polgári házakat a bérházak.

A Belváros fotóin láthatóak a mai Dr. Rapcsák András és Andrássy út régi házai, s a tablók hely- és időrendi sorrendben mutatják a Bakay-ház, a Keleti-ház, vagy a Konstantin-palota elbontását, és helyükön a kockát formázó bérházak kiemelkedését. A kiállítás légifotókon mutatja be Hódmezővásárhely 1960-as évekbeli arculatát, s a tárlat padlóján feltűnik az egykori várostérkép nagyítása, amelyen a régi utcanevek – Kaszap, Andrássy, Szent Antal – lehúzásra kerültek, s mellettük olvashatók az “új idők új nevei”: Malinovszkij, Lenin és Alkotmány, s jelölésre kerültek az egykori településformát felülíró blokképületek sziluettjei is.

A lélek tűnt el, amikor az otthon melegét sugárzó házak helyét a beton szürkesége vette át – fogalmazott a változásokat értékelve Zeman Ferenc, aki szólt arról is, hogy a végül megvalósult terveknél még elképesztőbbek is születtek: egyes tervezők a teljes Andrássy út lebontásáról álmodtak, míg mások az egykori Beregi- palota helyén nem is a végül megépült, ötemeletes OTP-házat képzelték, hanem egy  tizenkétemeletes toronyházat terveztek.

A kiállított felvételek egy része közgyűjteményekből, más része magánszemélyektől került az anyagba. Utóbbiak között voltak hivatásos fényképészek és éles szemű vásárhelyi amatőr fotósok is, így Pákozdy Miklós, Felletár Béla és László, vagy a Meszlényi testvérek.

A kiállítás megnyitóján Bartók Béla Allegro Barbaro című művét Borsos Annamária, a Péczely Attila Alapfokú Művészeti Iskola művésztanára játszotta.