ArchívumHírekHírek 2013

Roncsok ˝örök˝ álma?

Roncsok ½örök½ álma?Horthy István fõhadnagy halála. Lengyel pilóták Magyarország felett. Október 30-án, szerdán délután 5 órára a második világháború hadtörténete iránt érdeklõdõket várják az Emlékpontba, ahol Magó Károly roncskutatóval, Horthy István fõhadnagy repülõbalesetének legújabb vizsgálatáról, valamint Oláh András Pál történésszel a brit hadseregben szolgáló lengyel pilótákról, a Szentes közelében nemrég feltárt lelõtt repülõgép megtalálásának történetérõl beszélget Vincze Gábor, az Emlékpont történésze. Magó Károly zászlós, a Szolnoki Repülõmúzeum munkatársa nemrégiben jelentette meg ½Legenda és valóság½ címmel Horthy István repülõbalesetének legújabb vizsgálati eredményeit. 1942. augusztus 20-án 5 órakor Horthy István repülõ fõhadnagy élete utolsó bevetésére szállt fel, melynek során egy magyar felderítõgépet kellett volna oltalmaznia a kísérõjével, Nemeslaki Zoltán õrmesterrel. Amikor megközelítették a felderítõ gépet, Horthy repülõgépe erõsen szûkített fordulóval próbált besorolni, azonban a gépe kipördült és dugóhúzóba esett. A pilótának sikerült ugyan kivennie a gépet a dugóhúzóból, az alacsony magasság miatt mégis a földbe csapódott. Horthy István, Magyarország kormányzóhelyettese a balesetben elhunyt. Magó Károly az eseményeket követõ hét évtized múltával újra megvizsgálta a baleset körülményeit a modern balesetkivizsgálási módszerek bevetésével, törekedve arra, hogy minden vitatott kérdés kapcsán tudományos magyarázattal tudjon szolgálni. Horthy István repülõ fõhadnagy lezuhant repülõgépe Az elmúlt idõszakban Ruzsán és Szentesen is emlékmûvet avattak a második világháborúban megyénk felett lelõtt lengyel pilóták emlékére. Oláh András Pál történész, a légi háborúk kutatója elmondja, hogy az 1944. augusztus 1. és október 2. között zajlott varsói felkelésnek az a brit irányítással mûködõ, különleges mûveleti kötelék juttatott segélyszállítmányokat, amelyben ezek a hõsi halált halt lengyel pilóták szolgáltak. Ezen idõszakban összesen 306 gép repült be a célterület fölé, ebbõl 110 amerikai, 91 lengyel, 55 dél-afrikai és 50 brit volt. A repülõk az olaszországi Brindizibõl vittek élelmiszert, gyógyszert, fegyvert. A bevetések elsõ napján, augusztus 2-án éjjel német éjszakai vadászok a szentesi Tisza-híd közelében lelõttek egy a küldetésérõl visszatérõ négymotoros Halifax bombázót. A hétfõs személyzetbõl öten ejtõernyõvel el tudták hagyni a gépet, õk hadifogságba estek. Ketten azonban – a 24 esztendõs Pawel Szejnowski és a 31 éves Jan Lewandowski – életüket vesztették. ´44. szeptember 11-ére virradó éjjel 3 órakor Ruzsa (akkor Szeged-Csorva járás) határában hét lengyel repülõs – Zbigniew Jerzy Kozlowski (28 éves), Tadeusz Lach (28), Wlodzimierz Sergiusz Fedzinski (20), Franciszek Dziadula (32), Stanislaw Józef Mucha (31), Witold Pazdzior (35), Boleslaw Podsiadly (21) – halt hõsi halált, amikor egy német vadászgép a négymotorost eltalálta.