ArchívumHírekHírek 2016

Séta a rabbival Prohászka Ottokár ellentmondásos alakja

Séta a rabbival Prohászka Ottokár ellentmondásos alakja Miklós Péter, az Emlékpont intézményvezetõjének írása megjelent a Magyar Idõk 2016. december 10-i számában Aligha van a magyar katolicizmusnak nagyobb indulatokat kiváltó alakja, mint Prohászka Ottokár (1858-1927) székesfehérvári püspök. Szaktörténészek és ideológiailag elkötelezett publicisták vitatkoznak rendszeresen arról, hogy “Magyarország apostola és tanítómestere” vagy pedig megátalkodott antiszemita volt-e. Utóbbinak egyébként ellentmond az, hogy – mint Mózessy Gergely, a fehérvári püspöki levéltár vezetõje írásaiból kiderül – Prohászka Székesfehérvárott tüntetõén karon fogva sétált a helyi rabbival a fõutcán, vagy hogy konferenciabeszédeinek a budapesti egyetemi templomban a pesti fõrabbi is gyakori hallgatója volt, illetve hogy írásaiban és beszédeiben a legnagyobb tisztelettel szólt a hitét élõ zsidóságról. Prohászka történelmi szerepének vitatottsága indította arra az idén kilencvenhetedik évében járó Barlay Ödön Szabolcsot – rubinmisés katolikus papot, történészprofesszort, a Magyar Tudományos Akadémia doktorát -, hogy útjára indítsa a Prohászka Ottokár jubileumi sorozat címû kiadványfolyamot, amelynek most kilencedik kötetét veheti kezébe az olvasó. Barlaynak A katedrális címmel megjelent könyve Prohászka életpályájának a püspökké szenteléséig tartó periódusát tekinti át. Az olvasmányos stílusban megírt kötet nem pusztán a jámbor irodalmi mûvekben megszokott lózungoktól mentes és filológiailag megalapozott (amit mintegy ötszáz hivatkozás igazol) munka, hanem pártatlan és objektív történészi teljesítmény is. Barlay azt a katolikus egyháztörténet-írásban régóta elterjedt gyakorlatot követi, hogy minél több forrásszöveg idézésével – ezzel a félremagyarázására lehetõséget adó értelmezési keret szûkítésével – igyekszik megállapításait alátámasztani. A könyvnek – amelynek elején Prohászka Ottokár szüleinek életútja mellett gyermekkori, gimnáziumi, valamint esztergomi szeminarista és római egyetemi éveinek áttekintése olvasható – a középpontjában a tudós és ambiciózus fiatal pap tudományos, egyházi és közéleti pályájának fejlõdéstörténete áll: az esztergomi teológiai tanárságtól a budapesti professzorságig. Nem egyszerûen karriertörténet ez, hanem olyan pálya – és ez Prohászkának a könyvben bõven idézett naplójegyzeteibõl világosan kitetszik -, amelynek alapja és végsõ célja maga Jézus Krisztus. Korunk embere elszokott attól, hogy hívõ emberek õszinte szövegeit olvassa. Prohászka Ottokár naplófeljegyzéseibõl sugárzó keresztény hite nem megmosolyogtató ájtatoskodás vagy megkeményedett bigottság, hanem olyan, minden gondolatát és cselekedetét átszövõ alapvetõ beállítódás, amelyrõl talán nem is lehet tisztelet és elfogódottság nélkül írni. Prohászka elméleti teológiai munkássága (amelyben a keresztény tanítás és a modernitás tudományos eredményei által meghatározott mentalitás között kereste a kapcsolatokat) mellett a gyakorlati problémákra is különös figyelmet fordított. Egyrészt a szocializmus fenyegetõ veszélyére hívta föl határozottan a figyelmet, másrészt elkötelezett volt a nyomasztó szociális kérdések megoldása mellett. Ennek jegyében a munkások bér- és lakhatási viszonyainak a javítására, a szövetkezeti termelési modellekre vagy éppen a nõnevelés megszervezésére dolgozott ki stratégiákat. A Barlay Ödön Szabolcs könyvében leírtak alátámasztják a szerzõnek Prohászka Ottokárról tett megállapítását: “Tisztelték és hallgattak rá papok, szeminaristák, egyetemisták, munkások, férfiak, nõk, falusiak, városok lakói, kételkedõk, misztikusok egyaránt.”